På Limfjordsbakken arbejder vi ud fra en neuropædagogisk tilgang og med KRAP som metode. Vi tilstræber, at alle fastansatte er uddannet inden for disse metoder.

Neuropædagogik Man ser ofte neuropædagogik beskrevet som ”anvendt neuropsykologi”. Neuropædagogik er ikke en bestemt metode eller fremgangsmåde. Neuropædagogik er en tværfaglig disciplin, der bygger på en viden om hjernen og hjerneskader, en viden om den enkelte borgers hjerneskade samt den enkelte borgers kontekst. Neuropædagogikken omsætter denne viden til pædagogisk praksis. Neuropædagogik er ikke knyttet til en bestemt faggruppe, men skal ses som en fælles, tværfaglig ramme at arbejde ud fra. KRAP KRAP står for Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Praksis Vores pædagogiske tilgang, vores kommunikation og relationen til det enkelte menneske afspejler en krap'sk tankegang. Vi har fokus på ressourcer og anerkendelse. Vi forsøger at forstå, hvad der er på spil i det menneske, vi er i samspil med. Borgeren er altid ekspert i deres eget liv. Vi tænker om borgere, kolleger og pårørende, at de altid gør det bedste, de kan i situationen. KRAP indeholder en række skemaer der kan være med til at nuancere og præcisere den faglige praksis. Vi anvender disse skemaer til at skabe overblik og struktur.